De eerste schoolweek - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van LinEnThomasInGuatemala - WaarBenJij.nu De eerste schoolweek - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van LinEnThomasInGuatemala - WaarBenJij.nu

De eerste schoolweek

Door: Lin en Thomas

09 December 2015 | Guatemala, Quetzaltenango

Zijn we weer!

Na ons eerste blog begon het Guatemalese leven pas echt.
De eerste schooldag beviel heel goed en de rest van de week zijn we vooral bezig geweest met spaans, spaans en nog een spaans. Oja, en een aantal vette activiteiten!

Standaard hebben we elke dag van 08.00 tot 13.00 spaans les. Ook standaard is de lunch om 13.30 met onze gast moeder en een aantal leraren van Celas Maya. Deze leraren zijn 4 jongens van onze leeftijd, wat erg leuk is want daardoor is de lunch nooit saai. Er worden continu grappen gemaakt en uitgehaald (een ´broma´) en ons spaans wordt hierdoor extra getraind!
Twee van deze jongens (Kevin en Luis) organiseren ook de dagelijkse activiteiten, waaraan we afgelopen week volopl aan mee hebben gedaan.

Een kort week overzicht:

Dinsdag was een rustige dag. De middag bestond uit studeren en huiswerk en ´s avonds was er een activiteit: een spaanse pelicula (film) over de burgeroorlog in El Salvador. Een erg indrukwekkende film!

Woensdag middag bestond de activiteit uit een bezoek aan de vulkanische hotsprings: Les fuentes Georginas. Dit zijn termische baden die op een natuurlijke manier worden verwarmd, namelijk door de vulkaan. We gingen hier samen met Kiran en Ruth (twee andere studenten uit Engeland) heen. De weg ernaar toe was een kronkelweg de vulkaan op, waarbij het uitzicht steeds beter werd. De hotsprings liggen op ongeveer 2500 meter en zijn onbeschrijfelijk mooi! Het ligt midden in de jungle en terwijl je in het water dobbert vliegen de hummingbirds boven je hoofd. We kwamen dan ook totaal relaxt ´s avonds thuis.

Op donderdagmiddag was er een ´classe de cocina´ (kookles), gegeven door Luis. We leerden hoe we Tamalitos de Chipilin moeten maken. Dit zijn een soort maisdeeg rolletjes met een kruid erdoorheen, die worden gestoomd in maisbladeren. De les was leuk, maar we vonden de Tamalitos niet echt lekker. Het was vooral een hap droog deeg (wat schijnbaar zo hoort te zijn).

Vrijdagmiddag stond er geen activiteit gepland, dus besloten we te gaan studeren en erna even de stad in te gaan. Uiteindelijk zijn we neergestreken bij een Amerikaans-achtig restaurantje waar we een hapje aten. Tijdens het eten viel opeens de stroom uit, wat hier volkomen normaal is. (Thuis valt het ligt regelmatig uit terwijl we bijvoorbeeld net onder de douche staan) Er werden snel kaarsen aangestoken en de dagelijkse bezigheden gingen zonder enkele moeite verder. ´S Avonds was er een Graduation Ceremony/ kampvuur avond bij Celas Maya. Hierbij krijgen de studenten die vertrekken een certificaat. Iedereen moest eigen drinken en marshmallows menemen (american party stijl) en de rest van de avond bestond uit het spelen van spelletjes, geklets en gedans.

Zaterdag stonden we zoals ieder weekend hier vroeg op. Karla (onze madre) heeft om 08.00 het ontbijt namelijk al klaar staan. ´S ochtends zijn we vervolgens gaan studeren en ´s middags gingen we samen met Kenta, Kiran (studenten), Luis, Kevin en Tania (leraren) naar de film: Frankenstein! De film is een engelse film (met Daniel Radcliff) maar was nagesynchorniseerd in het spaans (en zonder ondertiteling). De film was, tenminste in het spaans, ronduit slecht. Maarja, dat heeft ook wel weer wat. Na de film liepen we langs een groot plein waar een festival was. Op 5 december is namelijk de Guatemalese versie van de KFC, Pollo Campero, jarig en dat vieren ze nogal uitbundig. Je moet je voorstellen dat je op een festival staat van de KFC met overal kraampjes waar je kip kan halen, een enorm podium met optredens en een ruime 1000 man publiek. Vrij apart. Dit gold ook voor het optreden, wat bestond uit een soort dansmarietjes die niet synchroon dansden en een kerstverhaal uitbeelden, waarbij er steeds een nieuw karakter het podium betrad. Na twintig minuten hielden we het dan ook voor gezien en namen we een chicken bus naar huis.

Zondag moesten we enorm vroeg opstaan, 04.30, omdat we een hike gingen maken een vulkaan op. Met een taxi werden we om half 6 gedropt aan de voet van de vulkaan en samen met Luis (gids/leraar) en Brian (Leraar) begonnen we aan de tocht, die vrij stijl was. De eerste 30/45 minuten liepen we in het donker met een zaklamp en na een tijdje hadden we al een super mooi uitzicht over de stad met alle lichtjes. Langzaam kwam de zon op en we maakten al volop foto´s van het schemerlicht op de bergen. Niet wetende dat wanneer we de top zouden bereiken het uitzicht nog honderd keer mooier zou zijn. Vanaf het uitzichtspunt keken we recht op een tegenoverliggende vulkaan en tijdens ons ontbijt barste deze uit! Ontzettende mazzel en echt een spektakel om te zien! (zie foto´s op facebook) Ook met Brian en Luis was het super leuk, Luis vertelde wat over de vulkaan en de omgeving en er werden volop grappen gemaakt. De chico´s weten nu ook hoe ze ´grappenmaker´ in het nederlands moeten zeggen ;) Rond 10 uur ´s ochtends waren we weer terug in Xela en uitgeput maar voldaan zijn we een cafétje ingedoken voor een welverdiende koffie. De middag was ontspannen en bestond vooral uit studeren.

Maandag begon de schoolweek weer. Na de les gingen we ´s middags weer studeren bij de taalschool, toen we opeens een aardbeving voelden. Later hoorden we dat dit kwam omdat, dezelfde vulkaan van de dag ervoor, nog een keer was uitgebarsten.
´S avonds is Thomas nog gaan voetballen met de jongens van de school en toen was de dag alweer voorbij.

Zo, dit was het dan weer. Een ´kort´ verslag van onze week!
Hasta luego!

• 09 December 2015 - 09:12

Tom:

Hasta luego! Wat leuk om te lezen, en wat maken jullie veel mee, super!!

• 09 December 2015 - 09:50

Maaike:

Je zult toch maar een vulkaanuitbarsting meemaken! Mooie verhalen!
    Ciao, Maaike

• 09 December 2015 - 10:21

Joris Cornelissen:

Hé Lin en Thomas,

tja, en dan maak je in één week mee, waar je normaal een half jaar over doet.
    Erg leuk om te lezen en vooral ook indrukwekkende natuurfoto's

Keep us posted,
    buena suerte